Československá klasifikace Jana Solpery
Dělení písem odpovídá historickému vývoji od dynamického (rukopisného) principu k statickému (psanému) principu. Mezi nimi je vždy přechodová forma a tyto tři skupiny doplňuje čtvrtá, kde převládají smíšené prvky.
Do tří etap se dělí vývoj antikvových (patkových) písem. Dělení je aplikováno i na bezserifová a psaná písma, tam ale neodpovídá přesně chronologickému vývoji a řídí se podle grafických znaků. Čtvrtá skupina neodpovídá žádné etapě vývoje.
- Dynamická antikva
- Přechodová antikva
- Statická antikva
- Lineární písmo serifové
- Lineární bezserifové statické písmo
- Lineární bezserifové konstruované písmo
- Lineární bezserifové dynamické písmo
- Lineární antikva
- Kaligrafická písma
- Volně psaná písma
- Písma lomená
Úplná klasifikace je vyjádřena čtyřmístným číselným kódem.
- První číslo označuje klasifikační skupinu (předcházející tabulka).
- Druhé číslo označuje variantu základního principu. V naší klasifikaci jsou uvedeny maximálně čtyři varianty.
- Třetí číslo klasifikuje vyznačovací nakloněný řez (kurzívu). Rozeznávají se tři varianty: dynamická, přechodová a statická.
- Čtvrté číslo s rozsahem 1—6 označuje zdobené verze. Význam různých hodnot zde neuvádím.
Nejsou zde uvedeny příklady skupin 9—11, protože kaligrafická písma a volně psaná písma nejsou určena pro sazbu rozsáhlého knižního textu a lomená písma se využívají zřídka.
Popis charakteristických znaků písma
1.0.0.0 DYNAMICKÁ ANTIKVA
zahrnuje renesanční antikvy vytvořené od 2. pol. 15. stol. do 1. pol. 18. stol. a jejich novodobé modifikace. Používá se především jako knižní písmo pro krásnou literaturu. Pozdně renesanční písma a jejich novodobé modifikace jsou použitelné univerzálně. Kresba má dynamický (kaligrafický) charakter.
Charakteristické prvky kresby:
- Šířková proporce je diferencovaná.
- Osa stínu o oblých tahů je šikmá, natočená doleva.
- Rozdíly v tloušťce mezi hlavními a spojovacími tahy jsou relativně malé.
- Serify mají prohnutý nebo klínovitý náběh ke dříku, jednostranné horní serify minusek jsou vždy šikmé.
1.1.0.0 Dynamická antikva benátská
- Příčka u „e“ je šikmá.
Centaur, Menhartova antikva, Jenson, Roman
1.2.0.0 Dynamická antikva renesanční
- Rozdíl v tloušťce hlavních a vedlejších tahů silně přispívá k výrazu písma.
- Jednostranné horní serify minuskulí jsou vždy šikmé, s výrazným náběhem.
Garamond, ITC Garamond, Bembo, Goudy, Palatino, ITC Galliard, Figural
1.3.0.0 Dynamická antikva pozdně renesanční
- Vyznačuje se zvětšenou střední výškou a někdy výraznější diferenciací ve stínování pímových tahů.
- Písma jsou výborně čitelná a v sazbě mají univerzální použití.
Times, Tempora, Caslon, Plantin
2.0.0.0 PŘECHODOVÁ ANTIKVA
2.1.0.0 Přechodová antikva
zahrnuje barokní antikvy z 2. pol. 18. stol. a jejich novodobé modifikace. Písma tvoří přechod od dynamických forem, ovlivněných psanou formou, ke konstruovaným písmům — statickým antikvám. Uplatňují se jako knižní písma s univerzální použitelností.
Charakteristické prvky kresby:
- Výraznější rozdíl v tloušťce hlavních a spojovacích tahů.
- Osa stínu u oblých tahů se blíží svislici.
- Serify jsou jemnější, s méně prohnutým náběhem.
- Jednostranné horní serify u minuskulí jsou méně šikmé než u renesanční antikvy; u modifikací jsou někdy kolmé k písmovému tahu.
- Šířková proporce je diferencovaná, ale směřuje k větší jednotnosti.
Baskerville, ITC New Baskerville, Bookman, ITC Century, Fournier, Menhartova romana, Kolektiv, Týfova antikva
3.0.0.0 STATICKÁ ANTIKVA
uzavírá historický vývoj forem knižního písma klasicistickými antikvami z konce 18. a začátku 19. století. Zahrnuje i novodobé modifikace. Používá se především jako knižní písmo pro krásnou literaturu.
Charakteristické prvky kresby:
- Kresba všech znaků má výrazné kontrasty hlavních a vedlejších tahů.
- Serify jsou vodorovné, tenké.
- Šířková proporce je stejná.
- Osa stínování u oblých tahů je svislá.
3.1.0.0 Statická antikva didotovská
- Vnitřní okraj kresby je kolmý k účaří.
- Vodorovné serify jsou bez náběhů, svislé serify mají geometricky konstruovaný zaoblený průběh.
Bodoni, Walbaum, ITC Fenice, ITC Zapf Book, Teimerova antikva
3.2.0.0 Statická antikva anglická
- Má tvarově živější stavbu znaků a výraznější serify s oblými náběhy ke všem vedlejším tahům.
- Jsou často využívána jako titulková písma.
Century Schoolbook, Modern, Monotype Modern, Normandia
4.0.0.0 LINEÁRNÍ PÍSMO SERIFOVÉ
zahrnuje písma vycházející z egyptienek 19. století a jejich novodobé modifikace. Tato písma slučují prvky antikvových (serify, málokdy diferenciace tloušťky písmových tahů) a lineárních písem (většinou v základním skeletu znaku).
Charakteristické prvky kresby:
- Stínování nevýrazné.
- Osa oblých tahů je vždy svislá.
- Výrazné serify.
- Převládá statická (neměnná) šířková proporce.
4.1.0.0 Lineární písmo serifové (clarendon)
je kresebně plynulejší varianta egyptienek.
- Tloušťka hlavních a spojovacích tahů je mírně diferencovaná.
- Serify čtyřhranné, v tloušťce spojovacích tahů, vodorovně nasazené, do hlavních tahů přecházejí prohnutými náběhy.
Clarendon, Impressum, ITC American Typewriter, Egyptienne F, Public
4.2.0.0 Lineární serifové písmo s trojúhelníkovými serify
vzniklo jako titulkové v 19.stol.
- Tloušťka hlavních a spojovacích tahů je mírně diferencovaná.
- Výrazné klínové serify vodorovně nasazené, s různým úhlem seříznutí.
Latin, Wide Latin, ITC Barcelona
4.3.0.0 Lineární serifové písmo s rovnými serify (egyptienka)
vzniklo jako akcidenční na poč. 19. stol. Některé novodobé modifikace se uplatňují i jako novinová a časopisová písma.
- Hlavní a spojovací tahy se tloušťkou liší jen nepatrně nebo vůbec ne.
- Čtyřhranné, deskovité serify v tloušťce spojovacích tahů, vodorovně nasazené bez náběhů.
- Střední výška je zvětšená.
Beton, Serifa, Glypha, Rockwell
5.0.0.0 LINEÁRNÍ BEZSERIFOVÉ STATICKÉ PÍSMO
zahrnuje grotesky 19.století a jejich novodobé modifikace. Východiskem je statické schéma klasicistické antikvy.
Charakteristické prvky kresby:
- Šířková proporce není diferencována.
- Osa stínování je málo výrazná, vždy svislá.
5.2.0.0 Lineární bezserifové statické písmo, grotesk
- Šikmo zakončené otevřené tahy u minusek a, c, e, s.
Gothic, Akzidenz Grotesk, Slavia Grotesk
5.2.0.0 Lineární bezserifové statické písmo, neogrotesk
- Zakončení otevřených tahů (u c, e, s) je důsledně vodorovné.
- Osa stínu je svislá.
- Střední výška je zvětšená.
Univers, Helvetica, ITC Franklin Gothic
6.0.0.0 LINEÁRNÍ BEZSERIFOVÉ GEOMETRICKY KONSTRUOVANÉ PÍSMO
vychází z konstruktivismu dvacátých let. Monolineární písma jsou koncipovaná do geometrického tvaru nebo se z něj odvozují.
6.1.0.0 Lineární bezserifové písmo odvozené ze čtyřúhelníku
- Šířková proporce není diferencovaná.
Eurostile
6.2.0.0 Lineární bezserifové písmo odvozené z kruhu
- Šířková proporce je diferencovaná.
ITC Avant Garde Gothic, Futura, Kabel, Bauhaus
6.3.0.0 Lineární bezserifové písmo odvozené z jiného geometrického útvaru
- Šířková proporce není jednotná.
Barell
7.0.0.0 LINEÁRNÍ BEZSERIFOVÉ DYNAMICKÉ PÍSMO
navazuje na dynamické tvarové schéma a pečlivě modeluje jednotlivé znaky ve vazbě na tradici.
Charakteristické prvky kresby:
- Výběhové oblouky (a, c, e, s) nemají uzavřenou kresbu.
- Mírná diferenciace tloušťky písmových tahů.
7.1.0.0 Lineární bezserifové dynamické písmo se svislou osou
- Nemá příliš velké rozdíly v šířkových proporcích.
Antique Olive, Frutiger
7.1.0.0 Lineární bezserifové dynamické písmo s nakloněnou osou
- Má výrazné rozdíly v šířkových proporcích.
- Písmové znaky jsou vyvažovány podle doleva nakloněné osy.
Gill, Syntax, Maršův grotesk
8.0.0.0 LINEÁRNÍ ANTIKVA
slučuje kresebné a tvarové prvky písem antikvových a bezserifových.
Charakteristické prvky kresby:
- Serify plynule přecházejí v kresbu znaku.
- Šířková proporce není jednotná, častěji je stejná.
8.1.0.0 Lineární antikva s jemnými serify
- Krátké serify jen opticky uzavírají kresbu písmových znaků.
- Často převažijí monolineární tahy.
Copperplate Gothic, ITC Élan, ITC Symbol, Insignia
8.2.0.0 Lineární antikva se skrytými serify
- Písmové tahy jsou zakončeny výrazným rozšířením (skrytými serify).
- Má obvykle mírnou diferenciaci ve stínování znaků a rozdílnou šířkovou proporci znaků.
Friz Quadrata, Icone, Albertus, Marsia
8.3.0.0 Lineární antikva s rozšířenými koncovými tahy
- Tahy jsou zakončovány zřetelným rozšířením, ale méně výrazným, než jsou skryté serify.
- Většinou rozdílná šířková proporce a značně kontrastní písmové tahy.
Optima, Pascal, ITC Ecas
Aktualizováno: 26. 9. 2009
Databáze
- Písma, písmolijny a distributoři
- Pravidla a názvosloví
- Grafický design
- Odborná literatura
- Blogy, projekty a portály
- Adresář