Literatura

Recenze: Grafický design – typografie

Publikace Grafický design: typografie na českém trhu chyběla. Představuje typ moderní učebnice, kde je objem textu a obrazového doprovodu ve vyváženém poměru. Na své si proto přijdou zájemci o písmo, kteří hledají vizuální inspiraci a neradi čtou delší texty: kniha obsahuje kolem stovky příkladů profesionálně navržených tiskovin s velmi stručným doprovodným komentářem. Kniha však nezklame ani ty, kdo se o písmo chtějí zajímat podrobněji a nevadí jim odstavce delšího textu.

K1791_cover_NEW.indd

Kniha Gavina Ambrose a Paula Harrise je především určena studentům, samoukům nebo lidem z jiných profesí, kteří si chtějí osvojit základní principy práce s typografií. Vydavatel na zadní straně obálky sice uvádí, že kniha je určena i zkušeným designérům, obávám se však, že těm mnoho nového nesdělí.

Kniha je rozdělena do šesti kapitol: Pohled na písmo poskytuje základní informace o tom co to vlastně písmo je a poučuje o klíčové typografické terminologii. Druhá kapitola Klasifikace písem nabízí čtenáři přehled základních kategorií a vysvětluje, k čemu se hodí a jaké jsou klady a zápory jednotlivých typů písma. Třetí kapitola Sazba textu shrnuje základní pravidla hladké sazby, zabývá se hierarchií informací na stránce i speciálními znaky. Vzhledem k tomu, že nebylo technologicky možné doplnit tuto kapitolu o specificky české aspekty hladké sazby (např. problematika jednoznakových předložek, vdov a parchantů či akcentů) je třeba se na tuto část dívat spíše jako na úvod do problému než na celkový přehled. Český vydavatel byl totiž omezen tím, že veškeré adaptace musely probíhat jen v černém plátu, nebylo tak možné měnit ukázky či počet stran.

typo2 typo3 typo4

Čtvrtá kapitola se jmenuje Vytváření písem, ale jde spíše o ukázky originálních prací, kde hlavní roli hraje nápis složený z individuálně navržených liter, než o tvorbu písem nových. Alespoň stručná zmínka o tom, v jakých aplikacích se písmo navrhuje nebo o formátech fontů v knize překvapivě postrádám. V páté kapitole Realizace písma se čtenář seznámí s ukázkami písma provedeného nejrůznějšími technologickými postupy (ražbou, knihtiskem, výsekem) na rozmanité materiály (dřevo, karton, pauzák). Poslední kapitola Písmo v praxi letmo nastiňuje, jak nezměrný je svět písma a kde všude ještě písmo hraje důležitou roli, ať už jde o chodník v britském městě nebo běžící LED nápisy.

typo5 typo6 typo7

Trochu mě zklamalo, že otištěné ukázky pocházejí výlučně od anglosaských grafických studií. Podobně zaměřené publikace o typografii od Timothy Samary vždy obsahují příklady z celého světa, a to včetně zemí, kde se nepíše latinkou. Výběr písem, která zastupují jednotlivé klasifikační kategorie, mi přijde poněkud nahodilý a z didaktického hlediska ne zcela přesvědčivý. Zcela postrádám písmovou tvorbu posledních deseti let, v knize např. nenajdeme žádné slavné písmo od FontFontu s výjimkou Mety. Chápu, že kniha vyšla před pěti lety, ale už v té době byly na trhu některé typografické stálice, jako Scala, Fedra nebo Dax. Nechápu, proč je na některých místech knihy v příkladech uveden plagiát Swiss místo originální Helvetiky. Také jsem v knize narazil na několik drobných chyb a překlepů, některé z nich ale padají na vrub původním autorům.

Je patrné, že autoři se dobře orientují ve světě grafického designu, mají dobrý přehled o tom, jak se s písmem dá tvůrčím způsobem pracovat, citlivě vnímají trendy v oboru. Nemohu se však zbavit dojmu, že písmo jako takové jim je trochu cizí.

Gavin Ambrose, Paul Harris: Grafický design – typografie. Kniha vyšla v rámci řady Základy designu, kterou vydává Computer Press, a. s. Přeložil Pavel Kočička. Publikace má formát 16 × 23 cm, 176 barevných stran tištěných na matný křídový papír a brožovanou vazbu. ISBN 978−80−251−2967−8, cena kolem 400 Kč.

26. 10. 2010 Filip Blažek
Sdílet na Twitter   Sdílet na Facebook   Sdílet na Del.icio.us

Komentáře (1)

Díky za objektivní recenzi. Zvažoval jsem nákup, ale vypadá to na vyhozené peníze.

Michal Feltl michalfeltl.cz
29. 10. 2010, 08:14

Vložit komentář




Autor

Filip Blažek

Spoluzakladatel časopisu TYPO, grafický designér ve studiu Designiq, pedagog, spoluautor knihy Praktická typografie.