Grafický design

Nový design pražského metra II

Jako další příspěvek do diskuse o novém informačním systému pražského metra publikujeme rozhovor s panem Danem Beitlem z agentury Báze 3. Typo.cz se tématu bude věnovat i nadále, chystáme článek, který zevrubně představí celý koncept informačního systému metra.

Aplikace nového stylu na Karlově náměstí slouží pro testování a případné úpravy nebo jde již o finální verzi, která bude v této podobě postupně aplikována ve všech stanicích?

Karlovo náměstí je testovací stanicí, kterou jsme vyhodnotili jako nejsložitější z hlediska logistiky. Je dvouvestibulová, navazuje na ni velké množství povrchové dopravy a kombinuje staré a novější nosiče. Líbí se nám taky proto, že je v centru plném lidí — můžeme tak získat řadu podnětů od cestujících. Koncept v ní testovaný totiž určitě není definitivní — předpokládáme ještě dílčí úpravy, které vyplynou z testovacího provozu.

Při přeznačení Karlova náměstí jste byli o něco rychlejší, než firma, která nový informační systém instaluje, takže jste zachytili výměnu zhruba v polovině. Ještě chybí pár poměrně zásadních prvku, bez kterých informační systém úplně nefunguje — ty by měly být doplněny během pátečního dopoledne. Jedná se především o přehledné schéma povrchu nad stanicí, kde jsou zakresleny jednotlivé exity, navazující povrchová doprava atd. Dále chybí, a to bohužel z důvodu náročné administrativy bude realizováno později, nové označníky vstupů do metra, které by měly metro z povrchu zásadně „zviditelnit“. Systém zahrnuje mnoho dalších prvků, které zatím nejsou vidět, ale tomu bych asi věnoval větší prostor v rámci podrobné prezentace.

Kdo je autorem, jde o kolektivní dílo nebo lze jmenovat konkrétního art directora projektu?

Autory designu a celkové koncepce infosystému jsou Daniel Beitl a Petr Novák. Daniel Beitl je zakladatelem a kreativním ředitelem Báze 3, která dlouhodobě spolupracuje s Dopravním podnikem. Ke spolupráci si přizval (mimo jiné) kolegu Petra Nováka, šéfa design studia Novague. Ten má za sebou například stáž u prof. Rostislava Vaňka, který je autorem předchozího systému metra. Na vývoji se kromě nás podílelo (aktivně i jako supervizoři) mnoho dalších odborníků z různých institucí a společností, kterým bych se rád věnoval příště.

Jaké písmo bylo použito na veškeré texty, kdo je jeho autorem?

Ano, identifikovali jste to správně, je to Stroudley od Rona Carpentera z Dalton Maag. Písmo Stroudley bylo zvoleno na základě vhodných parametrů pro informační design. Přestože je šířka fontu kondenzována, výška písma garantuje dobrou čitelnost. Dlouhé místní názvy mohou být komfortně zaznamenány do standardních rozměrů informačních tabulí DPP.

Bude systém aplikován i na další dopravní prostředky? Číslice na sloupcích tramvajových zastávek i jejich názvy tomu napovídají…

Je tomu tak, systém by měl být do budoucna propojený v rámci celé MHD (možná i PID). Zatím se aplikují některé prvky na sloupky zastávek povrchové dopravy. Připravují se také informační LCD monitory do nových vozů (tram 15T a bus SOR).

Kdy se dočkáme pokračování, která stanice bude následovat?

V tuto chvíli je stanice Karlovo náměstí pilotním projektem, který Dopravnímu podniku umožní zhodnotit nově navržený orientační systém v praxi. Jeho cílem je, aby byl tento orientační systém, který je podstatně rozsáhlejší a má i značný přesah do povrchové dopravy, ve všech stanicích metra. K tomuto cíli je ale v tuto chvíli ještě poněkud daleko, protože na základě zkušeností se stanicí Karlovo náměstí bude Dopravní podnik žádat o přidělení peněz z fondů EU. Jenom díky této investici bude možné zavést orientační systém do celé sítě metra. Pokud by se systém aplikoval postupně v rámci běžné údržby, trvalo by to mnoho let a pravděpodobně bychom se ani kompletního uceleného systému nedočkali.

Je možné posílat k systému komentáře, které se týkají konkrétních problémů?

Ano, komentáře nás velmi zajímají, pro tento účel vznikly také 3D animace tří vybraných stanic, které budou sloužit jako představení konceptu. Doufáme, že přispěje pro jeho lepší pochopení. Jako první „ochutnávku“ přikládám odkaz na průlet stanicí Kobylisy a ukázku nového sloupového označníku vstupu do metra.

www.baze3.cz/public/kobylisy.wmv
www.baze3.cz/public/oznacnik_vstup_sloup.wmv

Děkujeme panu Danu Beitlovi, za odpovědi.

Typo.cz prosí diskutující, kterým se informační systém líbí, i ty, kterým se nelíbí, aby do diskuse psali konkrétní důvody, proč zastávají daný názor. Věcná a odborná diskuse může mít vliv na finální podobu.

14. 5. 2010 Filip Blažek
Sdílet na Twitter   Sdílet na Facebook   Sdílet na Del.icio.us

Komentáře (13)

Ja si pamatuji kauzu novague studia, kterou jsem zaznamenal na poli produktoveho designu. Pan Novak si koupil krasne jizdni kolo BMW, vymenil predni vidlici, prestrikal kolo barvou a vydaval za svuj design. Dokonce nejaky cesky blog na tuto kachnu naletel a medializoval tuto postprodukci jako design novague pro BMW. Misto priznani chyby po objeveni cele kauzy prispevky pouze stahli. Grafickou sekci studia netreba komentovat. Kazdy si udela predstavu, prohlednutim portfolia.

lukas
14. 5. 2010, 11:08

Dobrý den, zajímalo by mě, v jakém roce byl pan Petr Novák, šéf design studia Novague na stáži u prof. Rostislava Vaňka, kterou v odpovědi zmiňujete. V životě jsem totiž o něm neslyšel a neviděl jedinou práci, která by vznikla od něj v tomto ateliéru. Byl jsem na VŠUP v letech 2001 — 2007, ve výše uvedeném ateliéru studovala má přítelkyně.

Jakub Dorážka
14. 5. 2010, 20:53

Stávající symbol metra obsahuje kromě stylizovaného písmene M taky postranní křidélka. Nové logo je nemá. Když dopravce informuje cestující o přestupu na metro, příslušné písmeno trasy označí právě křidélky, které fungují jako uvozovky. Zajímalo by mě, jak se autoři vypořádají s odkazy na jednotlivé trasy v jiných dopravních prostředcích nebo třeba v textu na mapách nebo průvodcích.

Lumír Kajnar
15. 5. 2010, 22:39

Je to dost mimo diskuzi, do té se raději zapojím až budu vědět více, ale již dlouho mě trápí tvar a fungování stojáků na jízdní řády tramvají jakožto z dálky viditelných orientačních bodu: jejich špinavost, nutnost stát nad košem, když koukám, kdy pojede další tramvaj etc. Nějakou dobu jsem si říkal, že je to nutnost, ale v jiných evropských městech jsem se přesvědčil, že to může být naopak velmi příjemná a hezká věc. Proto bych ocenil, kdyby se v rámci změny celého informačního systému (nebo kdykoli jindy) změnily také.

Šimon Trlifaj
16. 5. 2010, 15:24

Pro Šimona Trlifaje: Mimo diskuzi ani téma to určitě není. Tzv. zastávkové označníky jsou součástí celého projektu. Nový design sloupku představíme příští týden v rámci rozsáhlejšího materiálu, který by měl pro typo.cz vzniknout.

Dan Beitl
16. 5. 2010, 16:13

Ano, také doufám, že označníky tramvají budou v souladu s tímto designem a že vznikne něco podstatně lepšího než je tento návrh: http://technet.idnes.cz/praha-bude-mit-nove-zastavky-tramvaji-ukazi-kdy-prijede-dalsi-vuz-p9m-/tec_technika.asp?c=A090717_140106_tec_technika_rja — doufám, že se konečně podaří oprostit od myšlenky, že označník musí vypadat jako dopravní značka a že musí být nutně spojený s odpadkovým košem.

pavel
16. 5. 2010, 16:27

a co výběrko nebo soutěž…orientační systém pro dp není přeci žádnou levnou záležitostí?

peperman
17. 5. 2010, 08:59

No výběrka na to v Čechách zapomeň. Vem si třeba grafický design Národní technické knihovny, Loga měst.… prostě bordel.

Lukáš
17. 5. 2010, 20:20

zajímalo by mne, jestli by bylo možné umístit navigaci už do tunelu s eskalátory.

už k této verzi konceptu ale vysílám velké gratulace za umístění schématizovaného „rozcestníku tratí“ (cílové stanice versus koleje) ihned za spodní konec schodiště, ale nešlo by ho ukázat ještě dříve? ten tunel má myslím docela potenciál, který zatím zužitkovávají pouze reklamy (byť pro DPP asi velmi důležité).

také jsem rád, že používáte přehled stanic nad jednotlivými kolejemi upravený pro každou stanici zvlášť (tj. že začíná [být barevně zvýrazněn] tam, kde zrovna stojím).

rizla
17. 5. 2010, 21:31

Lumír Kajnar: Symbol metra už delší dobu křidélka neobsahuje. Po povodních v roce 2002 vznikl ten bez křidélek. Tato verze od Báze 3 z něj vychází. Tady je shrnutí, jak se „logo“ vyvíjelo: http://nestor.cz/metrologo.jpg (vyfoceno nedávno během jediného dne ;-)).

pavel
17. 5. 2010, 22:07

to Rizla,
dobra pripominka. Mimochodem umisteni navigacnich tabuli a souslednost informaci jsem resil uz pri sve diplomce venovane prace prazskemu metru. Myslim, ze navigacni tabule s celou trasou dane linky by urcite mela byt umistena nad eskalatory. Jediny cas, kdy ma navstevnik metra cas si rozmyslet svou cestu. Ani u turniketu a ani dole ve vestibulech uz ho nema. Nedochazi tak k navalu cestujicich dole pod eskalatory, kde podle architektonickeho hlediska je nejproblematictejsi misto celho prostoru (potkava se zde nekolik proudu cestujicich). V diplomce jsem take resil umisteni nav. tabuli u peronu ve smeru jizdy. Ne vzdy si clovek uvedomi v jakem smeru zrovna stoji. S prof. Rostislavem Vankem jsme resili i to, zda misto piktogramu tramvaji a autobusu nedat radeji slovni oznaceni Tram a Bus. Piktogramy na testovaci stanici Karlovo namesti jsou pomerne spatne provedeny — zamenitelne, spatne identifikovatelne, pro lidi se slabsi vizualni gramotnosti takrka necitelne.

Miroslav Roubicek
18. 5. 2010, 14:09

Ano, také si vzpomínám, byl jsem jedním z prvních kdo v této kauze upozornil na ono přestříkané kolo, toho ale co se v diskusi napsalo přímo od těch, kteří článek sepsali bylo udivení se, že neustále tvrdili, že pan Novák to kolo vytvořil. Což bylo úsměvné. Zajímavé také bylo, při sledování značky jak procházela neustálými změnami, jednou prezentovali, že dělali web pro tu a tamtu značku, dále že dělali loga té a té firmy, nakonec ale vždy vyšlo najevo, po bližším pátrání, že značku, web či logo dělal jiný autor. Nicméně některé práce jsou velmi zdařilé. A jak píšete myslím, že ke grafické části si každý udělá svůj názor.

Karel
18. 5. 2010, 15:55

Zkušební verzi orientačního systému jsem zaregistrovala rychle. Nejsem typoodborník, ale zarazila mě pohřební černá barva jako podklad písma. Také mám dojem, že světlé písmo s velmi tmavý podklad není zrovna nejlepší kombinace pro dobrou čitelnost z větší vzdálenosti. Vždy když se vyskytne taková situace, tak musím přistupovat k textu mnohem blíž, abych si jej byla schopné přečíst — pokud mě ten text zajímá. A to mě dost rozčiluje..

kristýna
11. 6. 2010, 21:10

Vložit komentář




Autor

Filip Blažek

Spoluzakladatel časopisu TYPO, grafický designér ve studiu Designiq, pedagog, spoluautor knihy Praktická typografie.