Grafický design

Nejdůležitější události v grafickém designu v roce 2009

V roce 2009 proběhla řada událostí důležitých pro typografy a grafické designéry. Oslovil jsem několik českých designérů a typografů s jednoduchou otázkou: co pro ně bylo z profesního hlediska v minulém roce nejdůležitější. Zde jsou jejich odpovědi.

Olga Benešová 

Myslím, že pro mě osobně je důležité, že znovu začal vycházet časopis Živel. Z realizovaných projektů loňského roku je to určitě Národní technická knihovna. Skvělá práce!

114

Tomáš Brousil

Čistě subjektivně pro mě nejdůležitější událostí bylo vydání kompletní monografie Adriana Frutigera, velká diskuze na téma webových fontů a - i když počátek se dá vlastně ještě datovat ke konci předchozího roku - představení písma Rijksoverheid Serif a Sans Petera Verheula jako součást projektu 1 Logo pro sjednocení logotypů nizozemské vlády.

frutiger

Libor Jelínek

Botas 66.

botas66

Libor Kleček

Kniha Karel Teige a typografie.

teige_big

Martin Pecina

1) Vizuální identita města Melbourne — moderní, hravá, jedinečná, nedá se dostat z hlavy a bude se líbit i lidem grafickým designem nedotčeným.

CTM001C01 Logomark FINAL

2) Báječný nový logotyp Filharmonie Brno, který mě ujišťuje, že typografickým značkám ještě neodzvonilo a že stále mají čím překvapit.

filh

Radek Sidun

Celej ten cirkus kolem webovejch fontů, TypeKit, Typotheque řešení apod. Takže: WEBFONTS.

typotheque

Jan Šabach

Nakonec jsem se rozhodl pro projekt Johna Galla: redesign všech jednadvaceti obálek knížek od Vladimira Nabokova. Je to skvěle koncepčne i exekutivně zvládnuté a z pozice art directora vysněný i strašidelný projekt . Myslím, že to pojal jak on, jako art director, tak oslovení designéři skvěle.

Eye.gall.m_lg

 Robert Štencl

1) Nové logo Filharmonie Brno (ČR)

2) Nové logo AOL (zbytek zeměkoule)

aol

Jiří Toman

Botasky, pro skvělé spojení grafického a produktového designu a také pro kvůli obnovení jednoho fenoménu.

09 ACID HIVE

Alan Záruba

Za nejdůležitější počin roku 2009 z hlediska oboru grafického designu považuji projekt vizuálního stylu Národní technické knihovny v Praze ze studia Laboratoř, respektive autorského týmu studia vedeném Petrem Babákem ve spolupráci s Hipposdesign a architektonického studia Projektil. Projekt je zajímavý nejen svým graficky instantním pojetím, ale právě množstvím aplikací, které byly možné hlavně díky multidisciplinární spolupráci více uměleckých a výtvarných profesí, které přesahují rámec jednoho oboru. Aplikace propagují hlavně znalosti a obsah, tedy něco, co by knihovna měla a má nabídnout. Tento typ spolupráce a šíře záběru jsou u nás zatím netypické a pro řadu jiných projektů, dle mého inspirativní.

20090703133704

Děkuji všem za jejich odpovědi. Osobně se také přikláním k odpovědi web fonts, možnost používat na webu libovolný font bez stávajících omezení výrazně ovlivní budoucnost internetu a umožní přiblížit webové stránky představám designérů.

11. 1. 2010 Filip Blažek
Sdílet na Twitter   Sdílet na Facebook   Sdílet na Del.icio.us

Komentáře (0)

Vložit komentář




Autor

Filip Blažek

Spoluzakladatel časopisu TYPO, grafický designér ve studiu Designiq, pedagog, spoluautor knihy Praktická typografie.