Corporate design

České logo

Před několika dny vyšla kniha, která mapuje mapuje stav české tvorby logotypů za uplynulých 20 let. Obsahuje 1000 značek a logotypů od 190 předních i začínajících českých autorů. Knihu zakoupíte pouze v Uměleckoprůmyslovém muzeu (17. listopadu 2, Praha 1), v knihkupectví Fišer (Kaprova 10, Praha 1) nebo ve studiu Pavla Hracha za 720 Kč.

Značky mě fascinovaly od dětství. Na knížkách Albatros nebo Odeon, na jízdním kole Favorit, na psacích potřebách Koh-i-noor. Oceňoval jsem grafickou zkratku a cítil úctu k historii značky. Z pochopitelných důvodů mě lákaly zvláště logotypy západního zboží nebo firem. Jak jsem nedávno objevil, sešity ze základní školy mám někdy od roku 1987 pokreslené imitacemi značek limonád, cigaret nebo aut.

České logo

Do začátku 90. let jsem si příliš neuvědomoval, že za každou značkou je konkrétní designér. Teprve na střední škole v ateliéru užité grafiky, jak se oboru stále ještě říkalo, jsem si uvědomil, kolik přemýšlení, skicování a času dá navrhnout logo. A i když jsem byl tehdy s některými návrhy spokojený, při zpětném pohledu to tedy nebyl žádný zázrak. V té době jsem se začal pozorněji dívat kolem sebe a zjišťovat, kdo je autorem kterého českého loga. Bylo to dobrodružství. Pomalu jsem se začal učit rukopis jednotlivých autorů, okouzlila mě loga Aleše Najbrta a Richarda Maršáka.

V posledních deseti letech se tvorba logotypů výrazně proměnila. Požadavky na dobré logo vštěpované odborníky v 90. letech přestaly platit. Rozvoj technologií umožnil při tvorbě logotypů používat širokou škálu barev, průhlednost, nekonečnou variabilitu. Dogmata padla, ostatně podívejte se sami stránky mapující trendy v designu logotypů. Švýcarský Swisscom nebo americký AOL jsou dobrý příkladem, jak se pojetí loga proměnilo.

logo_str1

České prostředí je v tomto ohledu konzervativnější. Trendy v designu logotypů k nám pronikají se zpožděním, grafici i klienti se k novinkám staví zdrženlivě. Přesto je určitý vývoj patrný i v české tvorbě logotypů. Stačí otevřít České logo a sledovat, jak se loga měnila v čase. Přesto bude ještě chvíli trvat, než u nás skutečně zdomácní aktuální přístup k tvorbě logotypů, který je bez problému přijímaný třeba v Nizozemí, Švýcarsku nebo USA. Z diskusí na serveru Font.cz je cítit, že mnozí designéři se těžko smiřují s tím, jak se tvorba logotypů proměňuje. Jak se od statického černobílého loga přechází k promyšlenému systému, k souhře barev, tvarů a pohybu. Navrhnout dobrý systém corporate designu totiž vyžaduje mnohem hlubší znalosti a zkušenosti než zbastlit jednoduché černobílé logo.

Jsem velmi vděčný panu Pavlu Hrachovi a Rostislavu Vaňkovi za čas a energii, kterou věnovali vydání knihy České logo. Je to skvělý dokument doby, zdroj inspirace i poznání, kdo stojí za kterým logem. Je to zrcadlo nedávné doby. Některá loga jsou skvělá, některé špatná. Nadčasová nebo poplatná době. Nahrazená novými nebo naopak úspěšně fungující. Mrzí mě, že kniha z finančních důvodů není celá barevná, některé novější značky nevyniknou v celé kráse. (A taky mě trochu štve, že mi autoři do publikace nezařadili dvě loga, o kterých si myslím, že tam neměla chybět. Ale je to jejich volba, vybrali jiná, byť možná ne tak viditelná.)

logo_str3

A ještě pár slov přímo od autorů: …najdete zde např. Zdeňka Zieglera, Rostislava Vaňka, Milana Jaroše, Karla Halouna, Jana Jiskru, Filipa Heyduka, Tomáše Machka, Petra Babáka, studio Najbrt, ReDesign, Věru Marešovou, Štěpána Malovce a další. Narozdíl od odborných knih jsme nehledali žádný zvláštní informační klíč. Nechtěli jsme vybírat a třídit jednotlivé autory a jejich práci, ale dát výpověď o stavu a proměnách tohoto grafického odvětví. Jediným kriteriem pro nás bylo datum, přesněji rok vzniku loga. Značky jsou pak v příslušném roce řazeny abecedně, podle jmen autorů. Kromě základní orientace – tedy čísel prací jednotlivých autorů, ukazuje taktéž aktivní či méně aktivní léta tvorby či informuje o nástupu nových designérů. Autorům jsme také nabídli možnost zaslat i práce ze soutěží, které nezvítězily, či nebyly akceptovány zadavatelem, ale pro jejich autory mají zásadní význam. Tato publikace chce být dokumentačním souhrnem své doby a zdrojem informací o autorech pro odbornou i širší veřejnost.

Knihu zakoupíte také přímo ve studiu u nakladatele – Pavel Hrach (Pujmanové 1219/ 8, Praha 4), po–pá od 15.00 do 18.00 hodin nebo objednávejte na info(at)hrach.cz, tel. 777 165 281 na dobírku (+ poštovné a balné). Pozor – při zakoupení nebo objednání přímo u nakladatele do 22. 12. 2009 výrazná sleva – 650 Kč.

1000 | CZECH LOGO | 1989–2008
autoři Rostislav Vaněk, Pavel Hrach
vydalo nakladatelství Pavel Hrach – hra, Batelovská 1207, 140 00 Praha 4
formát 225 × 270 mm, počet stran 192, barevná příloha 8 stran
limitovaný náklad 400 ks (česky, anglicky)

(Nepatrně aktualizováno 3. 12.)

3. 12. 2009 Filip Blažek
Sdílet na Twitter   Sdílet na Facebook   Sdílet na Del.icio.us

Komentáře (3)

Tuto knihu jsem zatím neviděl a tak by mě zajímalo jak autoři přistupovali k výběru. Zda jim šlo o to vybrat z jednotlivých let to co jim připadalo nejlepší či spíš chtěli ukázat přístupy a postupy jednotlivých období a výběr podřizovali tomu.

Jan Vitásek
4. 12. 2009, 08:53

Hezky jsi to napsal Filipe. Nejsmutnější je, že například právě n astránkách fontu se v komentářích pod článkem o této knize našlo pár jedinců, jenž považují vznik samotné knihy za hloupost či nevidí důvod k takové knize.

Lukas Veverka parasite.cz
4. 12. 2009, 12:49

Vydání takové knihy v našem malém českém rybníku muselo zákonitě vyvolat vlnky. Z košaté diskuze na font.cz, ostatně ještě živé, byť už pod horizontem aktualit, vyplynulo několik otázek, které, doufejme, zodpoví rozhovor s autory, který buď ve Fontu nebo v Typu, klidně v obou, otázek je dost, se snad v dohledné době objeví.
Představa shromážděného materiálu, nejen zařazeného do výběru, je lákavá k nejrůznějším projektům.
Autoři svou knihou udělali víc jak dobrý začátek pro mapování tvorby značek v Česku. Přeju jim hodně zdaru v další práci.

Michal Wein
29. 12. 2009, 18:39

Vložit komentář




Autor

Filip Blažek

Spoluzakladatel časopisu TYPO, grafický designér ve studiu Designiq, pedagog, spoluautor knihy Praktická typografie.