StarType je tu!
Na Slovensku v posledních letech řádí typografický boom! Po nalezení historických kořenů Lubomírem Longauerem nastoupila nejmladší generace tvůrců, nechala se infikovat Peterem Biľakem, vyrazila na zkušenou do ciziny a nyní i vydala první popularizační příručku StarType!
Kniha obsahuje ukázky základů tvorby písma, slovenskou terminologii písma a fotky z workshopů, které na VŠVU vedli přední typografové z celé Evropy. Na závěr letošní konference Kupé v Žilině publikaci představil jeden z jejich duchovních otců Palo Bálik. Zájemci si pro StarType mohou přijít na katedru vizuální komunikace VŠVU v Bratislavě.
Věřím, že hlad po nové publikaci bude mezi mladými adepty typografického řemesla veliký. Vždyť uplynulo již třicet let od chvíle, kdy v tehdejším Československu vyšel šestijazyčný (mj. i v holandštině) Slovník tiskařské terminologie. Vedle většiny polygrafických výrazů obsahoval také základní typografické výrazy. Dodnes se občas tu a tam objeví v antikvariátech nebo ve zrušených tiskárnách. Neobsahuje však výrazy, které se narodily s příchodem digitálních technologií a díky americkému původu většiny grafického software existují pouze v tomto jazyce. Palo Bálik, Jáno Šicko a řada dalších jejich spolutvůrců byli nuceni nachvíli stát se jazykovými „designéry“ a pro slovenštinu vymyslet nové slovo adekvátní k původnímu anglickému vzoru. Podobný problém před nedávnem řešil Jacek Mrowczyk v Polsku a svůj doktorský projekt nazval Niewielki słownik typograficzny. Mrowczykova práce je především slovníkem, kdežto StarType otevírá mnohem širší náruč také zájemcům o vysvětlení, jak se vlastně dnes písmo dělá, a také představuje (i s autorskými komentáři) písma dvou mladých slovenských tvůrců Michala Tornaye a Jána Filípka. Palo Bálik se v Žilině přiznal, že to ještě není zdaleka všechno, a že slovník časem vyjde v mnohem košatější verzi. Věřím, že publikace bude fungovat jako startovací rozbuška pro iniciaci nových tvůrců písma a autorům knihy StarType přeji mnoho úspěchů v další práci na poli misionářů typografického řemesla.
Vložit komentář
Další rubriky
Poslední články autora
- Chermayeff & Geismar a originální logo pražské zoo? 25. 5. 2012
- Typoplakát v těšínském Muzeu tisku 6. 2. 2012
- Mezinárodní projekt filmových plakátů „Různé pohledy“ 5. 2. 2012
- Black box v galerii Koridor 16. 5. 2011
- Ostravský design ve Zlíně 13. 5. 2011
Komentáře (0)