Corporate design

Chermayeff & Geismar a originální logo pražské zoo?

Nové logo pražské zoo se nebezpečně podobá vizuálnímu řešení zoologické zahrady ve Washingtonu, jehož autory jsou Bill Canaan a Lance Wyman. Rýsuje se nová mezinárodní ostuda?

V roce 1999 provedla agentura Chermayeff & Geismar redesign vizuálního stylu největšího komplexu muzeí v USASmithsonovského institutu ve Washingtonu. Smithsonovský institut obsahuje 19 muzeí a výzkumných ústavů, a také Národní zoologickou zahradu. Při zpracovávaní takto rozsáhlého projektu se určitě podrobně seznámili také s historickým vývojem vizuální komunikace Smithsonovského institutu. Výsledkem práce nakonec bylo logo se stylizovaným žlutým sluncem v modrém kruhu, které postupně zaštítilo všechny aktivity institutu.

Pro Smithsonovský institut a Národní ZOO ve Washingtonu však již v minulosti samozřejmě pracovala také řada jiných špičkových amerických grafiků. Začátkem 70. let 20. století to byli mj. Bill Canaan a Lance Wyman. Bill Canaan (a jeho agentura BC&CO) realizoval například kompletní informační systém metra pro Washington (1974). Lance Wyman se asi nejvíc proslavil svými informačními piktogramy pro olympiádu v Mexiku 1968 – na základě úspěchu tohoto projektu byl osloven městem Mexico City a vytvořil jim informační systém pro městskou veřejnou dopravu – specifičnost tamější situace tkví ve velkém počtu (několik milionů) negramotných obyvatel. Proto je celý systém postaven na obrázkových piktogramech a dodnes se používá.

Jak již bylo řečeno, pánové Canaan a Wyman spolu v roce 1973 vypracovali vizuální a orientační systém pro Národní zoologickou zahradu ve Washingtonu. Nedílnou součástí systému byly také orientační tabule s dělením zvířat do šesti základních skupin – vedle piktogramů jejich stylizovaných hlav tam dominovaly především jejich stopy! Vedle svislých značení se stopy vyskytovaly rovněž na chodnících. Podle stop jste mohli dojít k vašemu zvířeti.

stopyWashingtZOOweb

Také nové logo pražské zoologické zahrady od Sagiho Haviva a jeho agentury Chermayeff & Geismar je sestaveno ze zvířecích stop. Skládá se z barevných stop obojživelníka, plaza, ptáka a dvou savců – šelmy a kopytníka. Patrně nepůjde o pouhou náhodu, že se někdo, kdo dobře zná vizuální styl washingtonské zahrady počátku 70. let, pustí do jeho přímé citace. Uvidíme, zda se v pražské zoo budou také malovat na chodníky zvířecí stopy. Pokud ano, možná, že by to měl někdo říci pánům Canaanovi a Wymanovi. Někdo možná spoléhá, že co je za mořem, není z Ameriky vidět (a naopak). A co na to pan ředitel Miroslav Bobek? Bylo to dobře investovaných 1 800 000 Kč?

logo-zoo-praha-czweb

25. 5. 2012 Pavel Noga
Sdílet na Twitter   Sdílet na Facebook   Sdílet na Del.icio.us

Komentáře (6)

Si nemůžu pomoct, ale mě teda nové logo Zoo Praha přijde hodně prvoplánové. Hlavně za ty prachy.

jajj
25. 5. 2012, 15:28

Nové logo pražské ZOO, a hlavně její (zatím, zdá se) prakticky neexistující vizuál a absence smysluplného zastřešujícího konceptu je velký průšvih. Nicméně zrovna onen postřeh s podobností s jedním prvkem bývalého vizuálu Washingtonské zahrady mi nepřijde jako až tolik relevantní: stopy jsou jedno z klišé ZOO docela obecně. Ano, budou-li použity stejně jako dříve ve Washingtonu i v Praze (tedy na chodnících jako navigace), pak to vyvolá další oprávněné pochybnosti o přístupu C&G k zámořským klientům. V tuto chvíli ale nevíme jak se celý vizuál vyvrbí a psát o podezření předem mi nepřijde příliš nosné. Známe jen logo, objektivně pozoruhodně slabé, a pár nástřelů aplikací, jež jsou ještě slabší, konceptuálně i esteticky. To je v tuto chvíli vše o čem se lze hlouběji rozepisovat, možnou budoucí příbuznost s Wymanem a Canaanem bych si asi nechal pro sebe do chvíle, než se potvrdí, že to tak opravdu použijí, protože inspirace stopama čistě v navigaci zoo kterou jsem kdysi redesignoval čistě pro logo úplně jiné zoo později mi sama o sobě nepřijde vůbec zločinná. Zločinná je ta kvalita.

Tea
27. 5. 2012, 02:49

v této fázi mi to podobné nepříjde — pokud neobšlehnou i systém značení atp. Nakonec copyright na stopy má asi jen Bůh. Ale jestli designérská firma za 2 mega vyplodí tohle, tak to mě zneklidňuje víc. Otázka je, jestli pan ředitel nemá jenom vkus, nebo potřeboval dát vydělat někomu známému. Takové logo bych si mohl dovolit vyplodit tak já za 2tis, za 2 mega bych si představoval trochu jinou práci…

Tomáš facebook.com/tomasfrolec
29. 5. 2012, 08:52

Velice komerční a primitivní. Mrzí mě, že zoo praha nepodpořila domácí umělce, ale spíše sáhla do ameriky.

Oleksandr
8. 9. 2012, 19:41

Je smutné, že se tohle vubec dostalo na svět pod křídly ZOO Praha. česka nátura a chamtivost s nevkusem je opravdu tady IN.

Pavel
24. 9. 2012, 13:32

Vložit komentář