Literatura

Udělejte designérovi radost

Na pozdim vyšly dvě knihy, které by neměly uniknout pozornosti grafiků. Vydavatelství Computer Press vydalo knihu Layout a Slovart výpravné Dějiny reklamy. Obě jsou vhodným rozšířením knihovničky grafického designéra.

Knihy mají společné, že jsem pod nimi podepsán jako odborný korektor, přičemž jednu se mi povedlo zachránit po mizerném překladu. Na prodeji knih nejsem nijak zainternesovaný, korektury se bohužel platí od stránky, proto snad nebudete tuto upoutávku brát jako reklamu.

Kniha Layout s podtitulem Velký průvodce grafickou úpravou od Gavina Ambrose a Paula Harrise pro mě byla příjemným překvapením. Autoři nepapouškují obvyklé fráze a nepoužívají dokola stále stejné příklady, které najdete i v jiných knihách na toto téma. Naopak jdou často za rámec toho, co od takové publikace čekáte. Kniha například obsahuje například spoustu historických příkladů, analogie z jiných odvětví nebo příklady historických směrů.

reklamaalayout-6

V praktické části obsahuje základní informace o tom, jak vytvářet webové stránky, venkovní média, noviny nebo časopisy. Tato část je pravda tradičně poměrně stručná, ale jako celek uvádějící do problematiky tvorby layoutu je osvěžující. (Na vhodný překlad slova layout, který by se dal používat univerzálně ve všech významech, jsem nepřišel, ale myslím, že už je natolik zavedený, že není třeba hledat alternativy.)

reklamaalayout-7

reklamaalayout-4

Druhou zajímavou knihou jsou Dějiny reklamy od Stéphane Pincasové a Marca Loiseau, jejíž českou verzi připravilo vydavatelství Slovart. Název je lehce zavádějící, protože nejde o skutečné dějiny reklamy, ale o vývoji reklamy, kterou zpracovala reklamní skupina Publicis (u nás jsou její součástí například Leo Burnet nebo Saatchi & Saatchi). Ale kupodivu tento fakt ničemu nevadí, protože u začátků reklamního průmyslu stála také firma N. W. Ayer & Son, která se později začlenila do DMB&B a ta je zase přes MacManus Group součástí Publicis Groupe.

reklamaalayout-1

Kniha se věnuje všem charakteristickým obdobím reklamy, od doby průkopníků, přes zkušební dobu let 1921–1940, válečnou a poválečnou reklamu až do současnosti. Na praktických příkladech se ukazuje posun vnímání reklamy od rádce spotřebitele po dnešní propagaci projektů spojenou často s osobnostmi nebo důrazem na sociální problematiku.

reklamaalayout-2

reklamaalayout-3

Každá z knih je trochu z jiného soudku, ale obě mají své místo v knihovničce grafického designéra. Kromě nich můžu ještě doporučit Co je branding? (ano, opět jsem dělal korekturu), kde jsou praktické příklady tvorby značky, či spíše brandu (bohužel, tady připouštím, že vhodné české slovo prostě není). A pokud vše půjde dobře, na jaro připravuje Slovart další knihu Graphic Design for NonDesigners, tentokrát v mém překladu.

21. 12. 2009 Pavel Kočička
Sdílet na Twitter   Sdílet na Facebook   Sdílet na Del.icio.us

Komentáře (1)

Díky! Dějiny reklamy jsem dostal pod strom hned 2x, takže pokud někdo má zájem, nechť mi napíše :-)

Vitezslav Valka pixmac.cz
19. 1. 2010, 10:08

Vložit komentář




Autor

Pavel Kočička

Spoluautor publikace Praktická typografie, redaktor časopisu TYPO a pedagog. V současné době se živí psaním o zdraví a životním stylu v časopisu Sanquis. Přispívá také do dalších periodik, například časopisu DIGIfoto nebo MF DNES.

Poslední články autora