Fotografie

Levné fotobanky a jejich licence

Kupujete-li fotografie do grafického návrhu nebo na jiní firemní užití, nejběžněji volíte mezi dvěma možnostmi jak se k nim dostat. Najmout si fotografa, nebo je koupit ve fotobance. Fotobanka je levnější. Pokud spěcháte, je to jediná možnost. Nové mikrofotobanky přináší velice jednoduchý licenční model za opravdu směšnou cenu.

Přestože jsou levné fotobanky na internetu již delší dobu, stále se u nás najde mnoho grafiků, kteří o nich nevědí nebo mají problémy s placením kreditů. Proto jsme požádali o další informace Vítězslava Válku, který vede mikrofotobanku Pixmac, aby celý princip fungování levných zdrojů fotek, ikon či ilustrací objasnil. Pozn. red.

Mikrofotobanky jsou nový fenomén

První mikrofotobanka vznikla v roce 2001. Jmenuje se iStock a vznikla, celkem náhodou. Zejména lidé pohybující se ve webdesignu, hledali jednoduchou cestu jak sdílet fotografie. Každý jich měl najednou, díky digitální technice, spousty. A protože tradiční fotobanky byly pro mnohé freelancery cenově nedostupné, vznikl prostor pro jejich výměnu.

Prosléchá se, že po příchodu první faktury za hosting se tito pánové rozhodli, že zdarma to fungovat nemůže. A své služby zpoplatnili minimální částkou. Dali tak impulz k obrovské změně trhu s fotografiemi. Vznikl nový obor, který nyní roste obrovskou rychlostí. Další zlom přinesl Shutterstock, který zavedl předplatné jako velice promyšlený marketingový tah. U nás je první významnou mikrofotobankou Pixmac. Zaměřuje se na dobrou ovladatelnost a dostanete zde i plnohodnotné české faktury.

Tradiční fotobanky mají problém

Výhodou mikrofotobank je výrazně zjednodušený model licencí. Narozdíl od těch tradičních, které nabízí licencí široké spektrum, jsou mikrofotobanky zaměřeny na rychlost a jednoduchost a promítají to do okamžitě ceny. Nemusíte nikam volat a řešit s fotobankou dobu či přesné umístění fotky.

Najdete zde dvě jednoduché licenční roviny a to je většinou vše. Odborně „Royalty Free“ licence nemají časová omezení a mnohdy ani ta množstevní. Koupíte fotku pro firmu nebo pro sebe a po celý život ji můžete používat. Naprostá většina mikrofotobank používá licence Royalty Free, česky: „bez dalších poplatků za užití“.

transparent teapot with black tea and sugar

Klíčové výhody Roalty Free licencí

  • kreativní licence řeší 90% užití
  • je časově neomezená
  • libovolné užití v rámci firmy či osoby
  • specifická užití doplňuje rozšířená licence

Kreativní RF licence

Potřebujete fotku na web, do tiskové inzerce nebo na billboard? Kreativní fotka je inscenovaná scéna dobře využitelná v reklamě nebo na firemním i osobním webu. Pokud ji dále neprodáváte na tričku, nebo v rámci webové šablony, je kreativní licence to co vyřeší 90 % případů užití fotek.

Rozšířená RF licence

Pokud fotku v rámci svého produktu dále prodáváte, potřebujete rozšířenou licenci. Její smysl je jednoduchý. Autor fotky ztrácí kontrolu nad dalšími návaznými prodeji a tak za jednorázovou vyšší sumu umožní i toto užití. Ceny jsou zpravidla v rovině několikanásobku ceny běžné kreativní licence.

ill-2

Licence Editorial, Rights Managed a další

Některé mikrofotobanky, nabízí i další typy fotek a licencí. Takže pokud patříte k těm, kteří kupují tradiční fotky, a chcete uspořit náklady. Je příjemné, že přejít z tradičních fotobank na mikrofotobanky není nijak bolestivé. I zde jsou možnosti jak se dostat k tradičním typům obsahu.

Nákup fotky za 3 minuty?

Obrovské množství uživatelů přivádí na mikrofotobanky rychlost. Pokud jste v situaci, kdy hoří termín, a je to náhodou noční hodina, těžko budete volat do tradiční fotobanky a tvrdit jim, že fotku potřebujete nutně. To se mění. V mikrofotobance nakoupíte buďto kreditové balíčky, které pak stejně jako předplacenou kartu spotřebováváte. Jejich životnost je rok. A nebo pokud nechcete platit nic předem, můžete nakoupit jednorázově. Jednoduše pomocí hledání najdete vhodný materiál a pomocí kreditní karty nebo PayPalu jej zplatíte. Obratem stahujete JPG soubor na svůj disk. Tuto rychlou možnost bez ztrachu z vypršení kreditu nabízí zatím pouze český Pixmac.

Cenové rozdíly

Zatím co u tradičních fotobank typu Getty nebo Corbis se ceny za fotografii pohybují v řádu tisíců až desetitisíců korun. Mikrofotobanky celkem svorně začínají na ceně $1 za fotku velikosti cca 0,1 megapixelu, v čechách tak dáte dvacku za oživení článku na svém blogu. Ostatně ani s formátem 2–10 megapixelu se nepřehoupnete přes 300 korun. Díky těmto cenovým rovinám, se stává použití kvalitní fotky dostupnou cestou, jak doplnit vytvářenou kreativu.

Pixmac.cz - česká mikrofotobanka

Fotobanka Pixmac je na českém trhu od léta 2008. Podporuje plně českou fakturaci a pokud nemáte PayPal nebo vaši firemní kreditku střeží šéf, lze poslat peníze bankovním převodem. Je zajímavé, že to je velice užívaný model platby, přestože je tam určité časové prodlení, které u platby kreditní kartou není.

Mikrofotobanku Pixmac vede Vítězslav Válka. Věnoval se od roku 1999 webdesignu a řízení malých i velkých webů. Pixmac je jeho druhý projekt zaměřený na fotografie. Fotobance Pixmac se za rok podařilo prorazit na 12 světových trhů a u nás zaujmout přední pozici už několik měsíců po spuštění. Dnes ji aktivně využívají stovky lidí denně.

Odkazy na další fotobanky s levnými snímky (např. Fotolia, iStockphoto, Dreamstime) a fotobanky se snímky zcela zdarma (např. sxc.hu), najdete v databázové části stránek Typo.cz v sekci Fotobanky. Pozn. red.

19. 1. 2010 Vítězslav Válka
Sdílet na Twitter   Sdílet na Facebook   Sdílet na Del.icio.us

Komentáře (8)

Fotobanku Pixmac užívám od chvíle, kdy se stala partnerem UGD a jsem (až překvapivě velmi) spokojen, na české poměry výborný start projektu. Nejen že web stále vylepšují, ale nabízí klientský servis nad úrovní velkých fotobank se zlomkovými cenami.
Chtěl bych lidem v pixmacu poděkovat a hlavně popřát, aby si nadále udrželi přístup, který mají doposud.
PJ

Pavel Jílek exactdesign.cz
19. 1. 2010, 16:48

Moc díky! Budeme se snažit i nadále. Občas je to boj, ale když už nemůžem, tak se přemůžem a zase můžem :-)

Vitezslav Valka pixmac.cz
20. 1. 2010, 11:08

dobrý den,
moc nerozumím tomu prodeji na webové šabloně. Tím se myslí třeba vytvoření webdesignu na míru klientovi a pro vlastní účel stačí Royalty Free?
díky

Jan
31. 1. 2010, 22:26

Webovou šablonou se myslí design, který prodáte několika klientům. Například když někdo dělá WordPress Templates nebo něco podobného. Tj. konečných uživatelů fotky je více než jeden (jedna firma).

Vitezslav Valka pixmac.cz
1. 2. 2010, 07:56

já picmac používám jako doplněk k istock-u a jsem také celkem spokojen, jen bych určitě uvítal lepší kvalitu (myšleno menší komprese obrázků) v náhledových obrázcích s vodoznakem, přeci jen často například u bannerů udělám více verzí a obrázek z fotobanky koupím až pro tu variantu, kterou si zadavatel vybere a použití obrázku s vodoznakem je v tomto případě bez problémů ale pokud mají obrázky (vodozbakové) často až moc velkou kompresi, tak snižují celkový dojem z banneru, či návrhu webové stránky…

Milan Kvasnička
11. 3. 2010, 07:16

Díky. Pracujeme na tom. Jak rikal Cimrman: „Víme o nich.“ :-) U 6ti milionu fotek by se to melo zlepsit tento tyden po nasazeni nove verze.

Vitezslav Valka pixmac.cz
22. 3. 2010, 16:58

Ještě nová fotobanka s levnými fotkami. Žádná fota na výstavu, ale technicky kvalitní fotky k jakýmkoli účelům. Zajímavý je způsob nakupování a rozsah licence k užití. Více na http://www.fotozasms.cz

Jan Týl
27. 10. 2011, 17:53

Máte někdo zkušenosti s fotobankou http://cz.123rf.com/ ? diky olda

olda smejsa
20. 8. 2012, 12:37

Vložit komentář




Autor

Vítězslav Válka

Prošel mnoha oblastmi designu a online projekty realizuje od roku 1999. Vystudoval média a sémiotiku na Karlově Univerzitě. Vede fotobanku Pixmac a osobní stránku má na adrese www.nikdo.org.

Poslední články autora