Corporate design

Ranní chat: design pro Pražské jaro

Nový vizuální styl festivalu Pražské jaro, který vzešel ze soutěže, do níž bylo přizváno sedm grafických studií, vzbudil u odborné veřejnosti zajímavé diskuse. Přinášíme vám záznam diskuse Lukáše FišárkaLukáše Veverky, kde se zostra pustili do hodnocení všech návrhů. Text doprovází několik ukázek z návrhu Studia Najbrt. Typo.cz brzy přinese další podrobnosti o této soutěži.

Studio Najbrt_0010

[15.12.09 4:53:33] Lukas Fisarek: jak se ti libi, co vyhralo Prazsky jaro?

[15.12.09 4:55:43] Veverka Lukas: mne se hodne libi cela soutez, co jsem slysel, jak byla vypsana, prubeh, ad.

[15.12.09 4:55:56] Lukas Fisarek: jo, to mas pravdu

[15.12.09 4:56:08] Veverka Lukas: chapu proc to vyhralo, nemam s tim problem, asi se mne to i libi, ale jine prace tam se mi libi vic

[15.12.09 4:56:17] Veverka Lukas: popravde, vubec bych to nechtel rozhodovat

[15.12.09 4:56:19] Veverka Lukas: :)

Studio Najbrt_0012

[15.12.09 5:06:34] Lukas Fisarek: to tak je. zajimavy je, o kolik horsi je navrh jejich soucasnyho vytvarnika

[15.12.09 5:07:02] Veverka Lukas: to je drsny

[15.12.09 5:07:11] Veverka Lukas: to mas pravdu

[15.12.09 5:07:18] Veverka Lukas: je to tridni rozdil

[15.12.09 5:07:26] Veverka Lukas: zajimalo by me, nakolik to vidime jen my

[15.12.09 5:07:45] Veverka Lukas: a nakolik je to rozpoznatelne u lidi normalnich

[15.12.09 5:09:02] Veverka Lukas: jako ze my nejsme normalni, vis

[15.12.09 5:09:05] Lukas Fisarek: nevim, ale je fakt ze tohle je presne ten pruser. nebejt ta porota takhle slozena, tak to mozna znova vyhraje

[15.12.09 5:09:17] Veverka Lukas: :)

[15.12.09 5:09:19] Lukas Fisarek: no to asi ne

[15.12.09 5:09:35] Lukas Fisarek: ale asi by to vyhral Hejduk nebo Marvil

[15.12.09 5:10:04] Veverka Lukas: to jo, jsou to takove „skousnutelnejsi navrhy“

Studio Najbrt_0014

[15.12.09 5:11:07] Veverka Lukas: docela se mne libi ReDesign

[15.12.09 5:11:14] Veverka Lukas: i kdyz zas ty zavorky porad :D

[15.12.09 5:12:07] Veverka Lukas: ale u toho ReDesignu se mne zda dobra ta navaznost na puvodni logo a takovej pocit, jenze je to moc zpatecnicky, archaicky jak antikvariat

[15.12.09 5:12:25] Lukas Fisarek: mne se taky ty prvni navrhy libej asi nejvic. nechapu proc jich museli udelat tolik. dost to tim zkazili. myslim, ze to berou jako na skole: prinesu co nejvic navrhu, treba se neco chytne

[15.12.09 5:12:48] Lukas Fisarek: jj presne, ty prvni antikvariatovy. to ja rad

[15.12.09 5:13:05] Lukas Fisarek: to urcite delal Krejzek

[15.12.09 5:13:36] Veverka Lukas: nene, to mnozstvi to je jako vyvoj toho stylu

[15.12.09 5:13:49] Veverka Lukas: hodnotil se hlavne ten zakladni prvni

[15.12.09 5:14:03] Veverka Lukas: a to ostatni jen ilustruje ze to ma potencial vyvoje pro pristi roky

[15.12.09 5:14:44] Veverka Lukas: tohle se treba v holandsku, jak jsem byl, delalo vzdycky, nikdy se to pak nepouzilo, ale byl to test, ze to jde

[15.12.09 5:30:43] Lukas Fisarek: to, co vyhralo, je fajn, ale zase je to trochu monotoni. na tom je pro me skoro nejdulezitejsi, ze oni to dotahnou a bude to urcite funkcni. ted mi prijde, ze je to navrh na jeden rok, a pak uz to muze byt docela otravne

[15.12.09 5:28:57] Veverka Lukas: no treba skakala si mysli, ze je ten najbrtuv dokonce „dehonestujici“ vuci tematu

[15.12.09 5:29:16] Veverka Lukas: je presvedcenej ze se cilova skupina nenadchne

[15.12.09 5:30:43] Lukas Fisarek: vazne? to by me nenapadlo. a ze to rekne zrovna Skakala :-) ja myslim, ze jestli jde o lidi, kteri tam chodi, tak ty zadny navrh neodradi, jde jim o hudbu. jde hlavne o mlade a nove lidi. aby je to pritahlo. stejnou uvahu delali i na strunach podzimu. i kdyz to neni tak klasicky festival

[15.12.09 5:32:12] Veverka Lukas: :) mne na tom nejvic bavi, ze az lidi z oboru zjisti, ze ta soutez byla neanonymni a ze navrhy prezentovali autori primo porote s obhajobou, tak v tom budou hledat to kamaradickovani atd.

[15.12.09 5:33:07] Lukas Fisarek: navic co mu na tom prijde dehonestujici? takovy jakoze lidovy pozpevovani. to mi prijde v poradku. ze se budes snazit si to zazpivat. jako kdyz se vzdycky pouzivaly noty. ja si takhle nejak pisu linky na bici, protoze noty neumim

[15.12.09 5:34:09] Veverka Lukas: mne se u navrhu studia najbrt libi ten koncept toho textu, a kdyz projizdim vsechny ostatni navrhy, u kazdeho najdu nejaky pro me problem, ciste vytvarne mam jine favority, ale ten popevek se mi zda super, uvolnenej, takovej srozumitelnej pro vsechny lidi, i mimo obor, mimo hudbu, mimo ceskou republiku

Studio Najbrt_0013

[15.12.09 5:34:37] Lukas Fisarek: hele oni si v tom zase najdou to, ze Najbrt vyhral protoze je Najbrt. vsichni v porote jsou jeho kamaradi atd. to tak je. muzou ty veci probihat sebecisteji a vzdycky se najde nekdo, kdo v tom bude hledat neco jineho.

[15.12.09 5:35:20] Lukas Fisarek: hlavne je fajn ze to neni vec vytvarna ale systematicka

[15.12.09 5:35:28] Veverka Lukas: to se mne prave libi

[15.12.09 5:35:35] Veverka Lukas: ten princip

[15.12.09 5:35:50] Lukas Fisarek: me taky :)

(poznámka redakce: v textu byl nepatrně upraven pravopis a slovosled)

16. 12. 2009 Lukáš Veverka
Sdílet na Twitter   Sdílet na Facebook   Sdílet na Del.icio.us

Komentáře (15)

Co si mě berete na paškál? Já to nedělal!! To dělala Klára:-))) A závorky jsou coby láska k 23 envelope. Jak říkáš Veverko, antikvariát. Ale jinak díky za disputaci, to je jak z Platóna. Dva noční peripatetici))) A tramtááádáááátýýdááádaáááá

petr krejzek redesign.cz
16. 12. 2009, 19:55

A nejhorší je, že chudák Lukáš Fišárek tohle odskáče i když to vlastně byl můj nápad to sem umístit. Nebylo to rozhodně nijak zle myšleno, Lukášovi se omlouvám tak jak tak. Ach jo. :) Noci zdar

Lukas Veverka parasite.cz
17. 12. 2009, 03:14

Tak ti Lukáši děkuju! Moc se všem zůčastněným omlouvám. Sokromé kecy mají zůstat v soukromí. Jinak by se každej hejhula jako jsem já vyjadřoval ke všemu. Kdybych věděl, že s tím Veverka takhle naloží tak bych v úctě k práci všech zůčastněných volil opatrnější a poučenější soudy.

Lukáš Fišárek
17. 12. 2009, 10:14

Ale no tak Lukáši, zas tak nic zlého jsi neřekl. A to by bylo pokrytecké před lidma řikat něco jiného než si myslíš. A navíc, jsi s tím přeci souhlasil, že to vystavíme. Ach jo, to mě mrzí, že máš teď z toho špatnej pocit. To nebyl cíl.

Lukas Veverka parasite.cz
17. 12. 2009, 23:53

:-) POZDĚ! Tohle nejde nekomentovat:
> Lukas Fisarek: hlavne je fajn ze to neni vec vytvarna ale systematicka

No ještě to tak, aby v designové soutěži vyhrála výtvarná záležitost! To by tak scházelo! V designu přece jde především o systém — pořádek musí bejt! A chce to začít už od výuky: absolventi výtvarných škol by měli pro příště získávat pouze titul ing. dsg. (inženýr designér), název VŠUP je potřeba změnit na VŠP a nad vchod navrhuji umístit nápis KONZEPT MACHT FREI! Designérské soutěže by pro příště měly povolovat pouze verbální prezentace, zásadně bez ukázek, protože výtvarno by mohlo narušit objektivitu posuzování konceptu. Odstraněním vizuální stránky designu (ale říkejme tomu klidně pravým jménem: formalistní balast) získá design úplně nový rozměr a např. jej budeme moci vysílat jako rozhlasový pořad.

Pavel Zelenka marvil.cz
18. 12. 2009, 10:06

Ale Pavle, tam možná jen chybí slovo: „jen“ výtvarná věc ale systémová…
:)
Já si dobře pamatuji, jak mě šéf kreativního oddělení RedBee Media v Londýně říkal, že „pretty picture“ dnes umí udělt každý, na to mají tunu výtvarníků co tomu tu výtvarnou část dodají vždy, ale to co je zajímá hlavně je právě ta myšlenka.

A v návrhu Marvilu je přece taky hlavní nebo nejsilnější ta idea nebo ne? :)

Lukas Veverka parasite.cz
20. 12. 2009, 14:20

Lukáši, ta věta je přece úplně zvrácená, stejně jako celá současná obsese koncepty a iracionální strach z „formalismu“.
Abych parafrázoval tvůj citát: bezva myšlenek je spousta, na to existují tuny kreativců a „kopyrajtrů“, co napíšou nápaditej konceptík. Ale co mně na designu zajímá, je i ten (dnes opovrhovaný) „pretty picture“. Nevím, jak pro tebe, ale pro mne jsou konceptuální věci působivé asi jako křížovka v nedělní příloze novin. Vyluštím a zapomenu.
Tady nejde o soutěž na PJ, to prosím vynechejme – já jsem reagoval na větu, která mi připadá jako klíčová pro posuzovaní designu v dnešní době. A nejde jen o design – podívej se, s čím se v tomhle desetiletí vyhrává Cena Jindřicha Chalupeckého, to jsou prakticky samé konceptuální záležitosti. Kdo „jen“ maluje, tak nemá šanci.
Jenže „pěkné obrázky“ (myslím tím „působivé“) mne nutí se k nim vracet. Docela dobře si pamatuji, že třeba k mnoha kapelám z labelu 4AD jsem se proposlouchal jen díky obalům od Vaugna Olivera (zdravím Petra Krejzka). Působivý design mne přiměl, abych se jimi vůbec zabýval. Houby jsem věděl, jestli obal na Ultra Vivid Scene vznikl z makulatury reklamy na zubní pastu, kterou Oliver našel v tiskárně a dodělal k ní už jen typografii – výsledkem byla prostě vizuálně skvělá věc. Jakou myšlenku má Savillův obal na Unknown Pleasures s grafickým záznamem pulsaru? Ale pro mne je to jeden z nejpůsobivějších obalů v rockové muzice vůbec.
Prostě odmítám vnímat design jen jako tok myšlenek a informací — přenos (či vyvolání) emocí je minimálně rovnocenná záležitost.

Pavel Zelenka marvil.cz
20. 12. 2009, 23:42

Já se s tebou shodnu naprosto přesně v tom, že i ten „pěkný obrázek“ má pro mě taky svoji cenu, o tom žádná. Já vlastně dost často polemizuji a hádám se s kolegy, kteří se domnívají, že to pravé umění je právě ten koncept duchampem počínaje. Když už jsme teda se odklonili od designu.

Pro mě jsou obě věci taky rovnocené, né vždy nutné, někdy mě stačí jen jedno nebo druhé někdy očekávám oboje.

Když se podíváš na mé věci, zjistíš že se nebráním ani tomu ani onomu. Já chápu, že tebe to nějak popuzuje ten „trend konceptu“, mě zas tolik ne, naopak mám rád oboje.

Lukas Veverka parasite.cz
21. 12. 2009, 03:04

A ještě jedna věc vlastně, já nejsem moc zastáncem, když ten koncept způsobí nečitelnost toho díla, ať už jde o design nebo malbu atd.. Tím myslím, že to osobně považuji za určitou chybu i u výtvarného díla, natož u designu. To jen k té „křížovce“.

Lukas Veverka parasite.cz
21. 12. 2009, 08:28

Koncept se přeceňuje. Nevím jak vy, ale já nechodím po ulicích a neluštím co kdo čím chtěl říct. Jsem ignorant a vyžaduju, aby mě grafický design oslovil přímo, bez větších okolků. Logo pro širší veřejnost musí být především myšlenkově prosté. Malá odbočka: nedávno jsem zahlédl, asi v Respektu (prohlížím si obrázky a velký písmenka), že většina z nás jsou debilové. Říkal to pan psycholog, takže tím asi myslel míru IQ, určitě nechtěl nikoho urazit, natožpak většinu. Nicméně to znamená, že v tom požadavku na přímočarost a prostotu asi nebudu sám.

Už Paul Rand (http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Rand) říkal o logu IBM, že ho chtěl prostě pěkný, že se za tím žádný koncept neskrývá. A proč by taky měl? Jak říkal, lepší než logo s hloupou myšlenkou je pěkný logo bez myšlenky. V tom jsem s ním za jedno, i když si třeba dělal legraci.

Jak ale poznat která myšlenka je hloupá? Která je zavádějící, která poškozující. Jaká myšlenka plně vynahradí ošklivé logo. Podle toho výše zmíněného pana psychologa jich asi moc nebude. Takže bych navrhoval dělat věci především pěkný. Nespoléhat se jen na koncept, který naplno ocení jen odborně vzdělaná veřejnost. Nakonec to neděláme jenom pro sebe nebo pro komunitu designerů.

David Březina davi.cz
21. 12. 2009, 12:55

Tramtadáááááá týdadááááááá:-))))))

petr krejzek redesign.cz
21. 12. 2009, 15:21

Zdar Pavle, jo, na Ultra Vivid Scene nemůžu zapomenout… jeden z nejlepších obalů vinylu co jsem kdy viděl. K Lukášovi Veverkovi: chápu, že koncept jede, tys to myslel dobře, určitě jsi nemyslel, že by koncept měl být nadřazenej designu. To je pak úkolem dobrýho designéra, aby ty věci byly v souladu a zazpívaly. Třeba tramtarýdadááááá:-))

petr krejzek redesign.cz
21. 12. 2009, 15:27

Doplň si -> Koncept Forma Obsah Naplnění Ztvárnění Mléko Čitelnost Srozumitelnost Atraktivita Dostupnost Objekt Sklenice Člověk pijící rád kakao: <- sám

michal koubský
4. 1. 2010, 17:10

toto je design mé myšlenky, načrtnutý 6 minut po přečtení této zajímavé debaty, tadamtydam

michal koubský
4. 1. 2010, 17:12

Michal zdraví Michala. Ihned to nabídni jako kampaň Ministerstvu zemědělství a výživy. To je lepší než „mlédoš“! A děcka se i naučí lépe psát a číst…tatatadáááááááá

Michal Wein
6. 1. 2010, 08:51

Vložit komentář




Autor

Lukáš Veverka

Pracuje jako freelancer nebo v týmu PASKAL. Jeho osobní stránky jsou na adrese www.parasite.cz.

Poslední články autora